RETORIK & PRESENTATIONSTEKNIK
SKAPA ENGAGEMANG
Att nå framgång och få ut sitt budskap med det syfte man har oavsett om det är en stor presentation, ett tal, ett gruppmöte, ett samtal ”one to one” eller ett utvecklandesamtal, kräver engagemang, förberedelser och träning. Våra kurser i retorik och presentationsteknik lyfter dina presentationer till en ny nivå. Du blir helt enkelt bättre på att kunna presentera både internt för dina kollegor och extern för dina kunder och klienter.
Du lär dig att äga en tydlighet och "skarphet" kring hur man bygger upp en spännande och inspirerande prestentation. Resultatet - klar, tydlig, informativ och koncis med en härlig "krispighet"
Beskrivning i korthet
Syfte
Deltagarna ska öka sin förmåga och självkänsla, status och pondus inför att kunna presentera och framföra sitt budskap så det verkligen tas emot och förstås av publiken, mötesdeltagarna eller medarbetarna. Man ska veta hur man presenterar för att få ut sitt budskap på bästa sätt, hur man förbereder sig samt hur uppföljning ska ske för att få önskat resultat.
Man ska även kunna hantera eventuell talängslan och stress.
Alla möten ska kunna inge en känsla av att ni lever era värderingar, både ansvarsfullt, engagerat och nytänkande.
Hur?
Vi jobbar både teoretiskt och praktiskt med övningar utifrån vad varje deltagare ser som sina största hinder för att nå framgång.
Er kunskap/Min teknik
Jag som retoriker/presentationstränare besitter inte ER yrkeskunskap för att få fram budskapet på bästa sätt. Jag är expert på just tekniken hur budskapet förs fram. Däremot kommer jag att hjälpa till så att alla på djupet förstår hur de ser och förstärker sina tydligasyften som jag hjälper till att belysa.
På så sätt jobbar vi i samklang för att uppnå bästa resultat där medvetenheten om målgruppen ur allas synvinkel är central inklusive min.
Pernilla Tillander
Vi lägger vikt på hur man ska tänka både personligt, teoretiskt och praktiskt samt skapa förståelse och öppenhet för mottagarna för att hantera eventuell nervositet. Vidare går vi igenom praktiska tips på hur man fångar sin publik på ett både tydligt och engagerande sätt så att budskapet får den innebörd och den kraft och förståelse man önskar.
Till sist knyter vi ihop säcken med en tydlig checkmall att lägga i sin verktygslåda. Utifrån denna ska man också kunna hjälpa och coacha varandra genom feedback.
Tid
Från halvdag till tre dagar beroende på önskat upplägg.
Exempelbeskrivning i korthet
Övergripande presentation av arbetssättet
I grova drag ligger en bra presentation i att talaren vet sitt syfte och kan knyta an sig själv till detta för att skapa trovärdighet.
Vi jobbar därför med att förstå innebörden i all presentation.
Första frågan är:
Vad är det som ger talaren rätten att tala – att ta någons tid?
Många talare brinner för sina ämnen men ändå faller presentationerna platt. Vi kan också översätta det som Ethos – talarens trovärdighet och auktoritet. Ethoset kan också fås genom att man hänvisar till någon annan eller något annat som
texten, rapport, eller trend men man måste själv vara påläst. Genom att knyta sig an till ämnet väcker man också Pathoset som gör att åhörarna kommer dit man vill.
Fokus ligger förutom denna första fråga på:
Att göra en bra inledning.
Utan en bra inledning har inte åhöraren blivit fångad och det kan ta upp till halva presentationen, huvudsyftet innan åhörarnas intresse är på plats. Här ska åhöraren redan få höra om syftet/nyttan/ vinsten, alla fördelarna även om detta återkommer i både mittstoftet och slutet. Detta är presentationens Logos – nytta/varför.
Viktigt är att man har förstår målgruppen så vi presenterar på en passande nivå. Den som förklarar något enkelt visar att den förstår det svåra. Mittstoftet – det som är kärnan har de flesta talare bra koll på tack vare sin profession. Detta kan ändå riskera att falla platt på om inte punkt ett och två uppfylls.
Den sista punkten är:
Förmågan att göra ett bra avslut.
Hur sammanfattar man syftet? Om man missar den viktiga sammanfattningen – själva höjdpunkten, ”cresendot” skapas förvirring bland åhörarna. Ett bra avslut däremot skapar tydlig förståelse för varför budskapet är så viktigt/vad som ska göras i nästa steg/en speciell överenskommelse etc. Utan ett bra avslut riskerar man att tappa hela tydligheten/budskapet/syftet.
I avslutet ska åhörarna lämnas med en känsla – vilka argument finns för att väcka dessa känslor så att det blir en önskad skillnad/ förståelse eller action. Detta känslomässiga väckande kallas för talets Pathos.
Praktiska övningar
Korta tal och presentationer för att förstå vikten av ovanstående samt hur jag kan slipa på mina argument. Hur platt det blir om någon missas och vilken höjd det blir när samtliga finns med?
Vi jobbar med kroppsspråk, medvetenhet om vilka signaler vi sänder ut, status och undertext för att höja vår pondus, vårt mod och samtidigt öka vår förmåga att känna in rummet och både vara öppen och tydlig. Vi arbetar också praktiskt med Hur jag kan hantera
min andning och eventuell nervositet?
Vi övar också rösten för att få in pauser och effekten av olika volym och tempo.
DeIa är grunden till all mental förberedelse.
-
Vi jobbar med regins riktning, avstånd och asymmetri för att kunna styra åhörarnas fokus på det som önskas.
-
Vi jobbar också med retorikens grundregel – ”Om du är tråkig gå hem” Alltför många möten hålls i onödan, med otydliga syften och av icke engagerande talare/presentatörer. Men hur kan jag få åhörarna/mötesdeltagarna att engagera sig på riktigt. Behöver jag förstärka med tydliga överenskommelser och förväntningar på gruppen och hur gör jag det?
Deltagarna får ta del av presentationer som visas och förbättras under utbildningstillfället.
Kursmaterial/Teori
Oavsett upplägg får deltagarna ett kompendie – en påminnelse i kortform – en enkel mall att följa som innehåller alla de punkter vi gått igenom för att de framåt alltid ska kunna blicka tillbaka och stärka sig själva innan en presentation eller ett möte.
Resultatet
Möten och presentationer som leder till framgång samt onödiga möten elimineras.
Reducerad stress då det råder en säkerhet i samtliga möten som i stället ger välmående.
Ökat välmående och ökad effektivitet – bättre affärer.
Ökad pondus för företag och person.
Anmäl intresse
Anmäl intresse så gör vi ett upplägg för
just dig och ditt företag.
UTBILDNINGSLEDARE
Pernilla Tillander
Våra
nöjda
och fantastiska
kunder!
"Jag kan ibland bli lite trött på personer som säger att de kan förändra, men detta har verkligen fungerat med praktiska övningar. Jag har verkligen sett deltagare, inklusive mig själv förändras och utvecklas."
Rickard Månsson
Handlare, ICA Supermarket, Linero
ABA-Skol, ABR EL, AByggkonsult, Airson, Ahlsell, Akademi Båstad, Allcon Service Ab, Analyytic, Areco Construktor, Assa Abloy, Avarn Security
BAB Bygg, Be great, Bjäre Entreprenad, BK Medical AB, Blackpowder Firearms, Blaser Group, Bona Sweden AB, BPW Fordonsmateriel, Bärgarna i Ängelholm
C3s, Cardello, Carla, Cetong,CGI, Choise/Clarion Hotell Odin, C Top To Toe
Dacocontractor, Dalshult, Din bil, Dole
EFSEQR AB, EF Educatin, Elkraftgruppen, Elopak, EWP Windtower Production AB
Falck Ambulance, Fastighetsbyrån, Fontänhuset Båstad, Fortitudo Sales & coaching
Go PURE, Granitor
Halmstad kommun, Happy Moose weddesign, Human IT
ICA Kvantum Klippan , ICA Kvantum Lerum, ICA Nära Glimåkra, ICA Nära Helsingborg, ICA Nära Ribersborg, ICA Supermarket Båstad, ICA Supermarket Linero, ICA Supermarket Grästorp, ICA Supermarket Matmor ICA Supermarket Vallås, Ice Cream Business, Intergate, It Automation
Jobsab, Jump Yard
Karaten Bygg, Kol & Cocktail, Kullagårdens världshus, Kvantum Ica Gislaved, Kvantum Ica Norrköping
Leeman Entreprenad, Lejongårdar AB, Lilla Kuben, Lyckohällans Förskola, Lära med hästar
MariboHilleshög, Mats Svensson PPM, Maxi Ica Hässleholm, Maxi Ica Kristianstad, Maxi Ica Malmö, Maxi Ica Borås,
Maxi Ica Munkebäck,, Maxi Ica Växjö, Maxi Ica Ängelholm, Med Naturen, Montessori Lilla Kuben, Murarn i Mellbystrand
Nerds of Sweden, Nordskiffer AB, Nowaste, NP Nilsson
Odd X Solo Hair & Barbers
Point design, Pultech
Ramlösa Bygg, Republify, Rejlers, Resurs Bank
SA-Bygg, Sandvik, Sekant Fastighetsservice, Släpis, Skurups Kommun, SP-Chark, Sonens VVS AB, Sparkiobyk, Stabil Styrka, Strawberry Hotels, Stuck Bema, Svedala Kommun, Svedea, Svenskt Byggmontage, SWB, Sweco Energy AB, Sydsvenska Handelskammaren, Synsam Ängelholm, Söderåsens Tandklinik
Taudien Training, 3N, Trädgårdslycka
Vattnets Hus Kunskapsporten, Veda Management, Vellinge kommun, Willab, Visma
Yoko Dinnerclub
Ängelholms Flygplats, Ängelholms Näringsliv, Ängelholms Kommun
Öresundskraft
Ring eller maila för muntliga referenser, se några av dem nedan.